Az Alpok drámai szépségének tanulmányozásához a Grossglockner alpesi panorámautat, a Hochalpenstrassét keressük fel. A túra kiváló egotrip, itt ugyanis viszonylag hamar világossá válik, hogy mi, emberek az univerzum jelentéktelen porszemei vagyunk csupán.
A drámai szépség találkozása a nyers erővel – számomra ez a Grossglockner. Olyan erőtér, amely végleg lezár egy billegő kérdést a fejemben, hogy ha nyaralás, hegynek vagy tengernek menjek-e.
A hétvégén majd felmegyünk a hegyekbe
Ha a Grossglocknerre és annak híres panorámaútjára, a Grossglockner Hochalpenstrasséra gondolok, a fejembeb peregni kezd egy képzeletbeli film, amelyet Gáti Oszkár narrál bajlós zenei aláfestéssel: “Télen az utat hatalmas hótömegek fedik, amivel 15 tonnás gépszörnyek veszik fel a harcot. Ezek bekebelezik, majd 40 méterre hajítják a hótömeget az útról.” Hó márpedig bármikor jöhet, akár nyáron is. Akinek elege van a kánikulából, annak itt lehetősége lesz hűsölni, ám a globális felmelegedés miatt ki tudja, meddig. Mindenesetre a meleg holmi helyével a bőröndben a nyári hónapokban egyelőre érdemes számolni.
A benzingőz mámora
Monarchiarajongóknak Sisi és Ferenc József kirándulóhelyét, illetve Ferenc József-kilátó környékét bejárni nem szorgalmi feladat, hanem kötelező kör. A királyi pár 1856-ban maga is kirándulást tett Heiligenblutba, hogy megcsodálják a Grossglocknert. A történelem itt más tekintetben is tapintható. A hegyek között kanyargó alpesi út 1930-1935 között épült és mindmáig a gigantikus útépítési projektek egyik iskolapéldája. A panorámaút kezdetben kőzúzalékos volt, csak az 1950-es években aszfaltozták le. Azóta gyakorlatilag mindenki felkereste vagy fel fogja, akit a benzingőz megcsapott. Az út maga 36 hajtűkanyarjával autósok, motorosok és oldtimer-tulajdonosok zarándokhelye, egyben tökéletes vezetéstechnikai tréningterep.
Jutalomút
A Hochalpenstrasse nem csupán egy 48 kilométeren kígyózó autóút magas hegyek ölelésében. A helyszínen élmények sora fogadja a látogatót múzeumokkal, kirándulóutakkal, séta- és oktatóösvényekkel, pihenőhelyekkel, éttermekkel, mormota show-val, kilátókkal, játszóterekkel. Nagyon hibázik az, aki nagy gázzal végigsöpör az úton mint kötelező látnivalón. Egy éjszakát mindenképp érdemes eltölteni valamelyik út menti menedékszálláson. Ehhez a több mint százéves, 2132 méter magasan épült Glocknerhaust ajánlom, amely kijózanító egyszerűségével, funkcionális bútoraival, házias ízeivel és a Grossglocknerre nyíló ablakaival remek választás. A hegy környezetében megadatott idő annak felismerésére is tökéletes, hogy a saját, apró-cseprő problémáink bagatellé váljanak. Itt az ember az Alpok valamelyik páholyába kiülve az élet nagyobb kérdésein, például a természeten mint felsőbb erőn kezd el gondolkodni – ez elkerülhetetlenné teszi, hogy önnön kicsiségével szembesüljön.
Vendégségben a zergéknél
Az elmélkedés végén, este, amikor a kanyarvadászok pöfögése végleg elcsendesül, tárjuk ki szobánk ablakát, hogy megtapasztaljuk a csend egy új, mélyebb dimenzióját. Kémleljük a csillagos eget, vadásszunk hullócsillagra, majd hajtsuk álomra a fejünket a mormoták, a zergék, a kőszáli kecskék és a gleccser birodalmában. A jutalom egy királyi napfelkelte Közép-Európa legnagyobb természetvédelmi területének kellős közepén, a Hochalpenstrassén, mely 80 évesen (2015-ben) műemlékvédelem alá került, ez pedig az első lépés ahhoz, hogy hamarosan felkerüljön az UNESCO világörökségi listájára.

Grossglockner A-tól Z-ig
A – autó/motor
Kényelmesen és gond nélkül juthatunk fel a 2369 méter magasan található Ferenc József-magaslatra, ahonnan úgy tűnik, mintha csak karnyújtásnyira lenne a Grossglockner.
Á – állatvilág
A Gamsgruben alpesi túraúton egy óra alatt érhető el a Wasserfallwinkel pihenő: itt él a Magas-Tauern legnagyobb mormotakolóniája, s ugyanitt kőszáli kecskék is előfordulnak.
C – cél
A panorámaút megépítésének célja egy új idegenforgalmi látványosság megteremtése volt, ahonnan a legmagasabb osztrák hegycsúcs és az előtte elnyúló Pasterze-gleccser is megközelíthető.
Cs – csúcs
Az út a Hochtornál, 2504 méter magasan éri el csúcspontját. Innen, ha az időjárás is kegyes hozzánk, több mint harminc 3000 métert meghaladó hegycsúcs látképe élvezhető.
E – elhelyezkedés
A Magas-Tauern központi részén, a Glockner-hegycsoport részeként, Ausztriában, Karintia és Kelet-Tirol határán fekszik.
É – építés
Az út megépítésének terve 1924-ben merült fel, ám a munka csak 1930-ban kezdődött. A gazdasági világválság alatt szabad kéz jócskán akadt, így az építkezés ekkor, s közel 4000 munkással vette kezdetét.
G – Grossglockner Grand Prix
A régmúlt versenyeit idézik az ősszel rendezett futamok, amelyeken csodálatos veteránok vonulnak fel tulajdonosaikkal együtt, az autó életkorához passzoló kosztümben.
K – kedvezménykártyák
Az út mind Karintia, mind Salzburg Kártyával olcsóbban látogatható. (Az eredeti árakat lásd a Tarifa címszó alatt.)
L – látogatószám
Kb. 900 000 fő évente, amivel a Grossglockner alpesi panorámaút Ausztria három leglátogatottabb látnivalója közé tartozik.
Ny – nyitva tartás
A Bruck és Heiligenblut városokat összekötő panorámaút a téli hónapokban nem járható, hiszen többméteres hótakaró borítja. Ilyenkor csupán zergék, kőszáli kecskék, hófajdok és magányos sítúrázók járják. Nyitás májusban, zárás október végén/november elején.
Sz – számok
A panorámaút hossza 48 kilométer, a hajtűkanyarok száma 36, a panorámaút legmagasabb pontja pedig az Edelweissspitze (2571 méter).
T – tarifák
Napijegy személyautónak: 36,50 euró, motorkerékpárnak: 26,50 euró, elektromos autónak: 26,50 euró, elektromos motornak: 20 euró. Jegypénztárak: Heiligenblut (Karintia), Fusch/Ferleiten (Salzburg tartomány).
Ú – útmérnök
Franz Wallack útépítő mérnök imádta a hegyeket és szívesen húzott maga is túracipőt. Dokumentációiból és jegyzeteiből nemrég jelent meg az Élményteli Grossglockner alpesi panorámaút című túrakalauz a Rother Kiadó gondozásában.
W – web
A honlapon aktuális információk olvashatók az időjárásról és a panorámaút állapotáról – előbbi elég gyakran változik. A honlap címe grossglockner.at
Z – zerge
Zergét lesni nem lehetetlen a Grossglockneren. A szélsőséges élettérhez különösen a zerge lábai alkalmazkodtak: patája tapadókorongként “ragad” az aljzathoz.